- Foment va presentar el Pla estratègic per al desenvolupament del sector civil de les aeronaus no tripulades. El Govern crearà un centre d’excel·lència i un laboratori de drons. En l’actualitat hi ha 4.375 d’aquestes aeronaus d’ús professional al país i per a 2035 es preveu que hi hagi 51.400. Durant la presentació del pla, Aeroports Espanyols i Navegació Aèria va llançar una nova aplicació web que proporciona als operadors i als pilots tota la informació necessària per poder efectuar la seva activitat de forma segura i eficient. Amb l’ajuda de l’aplicació Aeroports Espanyols i Navegació Aèria Drons, els operadors podran planificar el vol, llegir avisos i alertes amb antelació a volar un dron.
- La Unió Europea de Transportistes per Carretera UETR analitza les esmenes plantejades pel PE al nou Paquet de Mobilitat promogut per la CE en matèria d’accés a la professió i al mercat. La UETR ha valorat molt positivament el contingut de la majoria de les esmenes plantejades pels europarlamentaris, ja que recullen bona part de les posicions defensades per la nostra organització europea. Així pel que fa a l’accés al sector del transport lleuger (en vehicles de menys de 3,5 tones) la posició majoritària és exigir els 4 requisits establerts en l’actualitat per al transport pesat, per professionalitzar aquest segment del transport, atesos els alts nivells d’intrusisme i inseguretat vial que representa. No obstant això, segons la informació de què disposa la UETR, l’actual presidència búlgara no té intenció d’impulsar la tramitació d’aquesta reforma legislativa per la falta d’acord per les disputes entre els països de l’est i de l’oest, cosa que obligarà a la següent presidència, que ostentarà Àustria el segon semestre.
- Requisits de l’embalatge de fusta utilitzat en el comerç internacional. Una nota informativa del Ministeri d’Agricultura avisa que recentment s’ha produït un increment en les devolucions d’exportacions de diferents tipus de mercaderia a causa de que l’embalatge, l’estiba o les paletes de fusta (en endavant, embalatges) no compleixen la norma fitosanitària internacional NIMF15. Aquesta norma té com a objectiu disminuir el risc d’introducció i de dispersió de plagues quarantanàries associades a la mobilització d’embalatges. En l’àmbit de la UE, aquesta norma s’ha incorporat a la legislació comunitària, per la qual cosa també és d’obligat compliment per a totes les importacions. Per tal d’evitar aquesta problemàtica, sol·licitem la seva col·laboració perquè tinguin en compte tots els requisits que demana el país on es va a exportar, inclosos els relacionats amb l’embalatge de fusta.
- La CNMC ha acordat remetre al Govern un requeriment previ pel qual demana la modificació de la norma que obliga els intermediaris de lloguers turístics a informar l’Agència Tributària. Aquest requeriment és un “pas previ” amb l’objectiu d’evitar la interposició d’un recurs contenciós administratiu contra aquest Reial decret, aprovat al desembre, ha informat avui la CNMC en un comunicat. Per a la CNMC, la normativa no aclareix qui són els subjectes obligats a proporcionar informació i apunta que si es tracta d’entitats que no participen en totes les fases de la transacció es podrien veure obligades a suportar una càrrega que restringiria la competència. També veu “innecessaris o desproporcionats” algunes dades requerits com, per exemple, la identitat del titular de l’habitatge quan aquesta ha estat cedida o el nombre de dies d’ús, així com l’obligació de conservar la documentació.
- Hisenda modificarà abans que finalitzi l’any l’actual barem d’emissions de CO2 que determina el pagament de l’Impost sobre Matriculacions de vehicles automòbils. Fonts del sector declaren que en una reunió mantinguda recentment amb responsables d’Hisenda se’ls va transmetre tranquil·litat davant l’entrada en vigor del nou sistema que mesura les emissions que servirà per homologar cada model que es vengui al mercat comunitari, conegut com WLTP. Hisenda s’ha limitat a dir que la seva pretensió és que el nou sistema de mesurament tingui un efecte recaptatori neutre, de manera que augmentaran els límits actuals que marquen l’impost. Així doncs, hauran de calcular els nous topalls per evitar que els ingressos fiscals ni s’incrementin ni es redueixin. Està per determinar els nous trams que s’aplicaran a partir de l’any que ve, però el límit exempt superarà els mítics 120 g.
- La Seguretat Social només té registrats 10.000 dels 300.000 autònoms dependents d’un sol client i que, en realitat, actuen com a assalariats. La Inspecció de Treball ha denunciat al Congrés dels Diputats un “frau massiu, de diverses modalitats”, a la Seguretat Social, i contra els drets dels treballadors, amb els “falsos autònoms”. “L’existència dels falsos autònoms és una realitat del nostre temps “, va afegir que moltes bonificacions i ajudes en les cotitzacions socials per a fomentar l’autoocupació,” en el millor dels casos obren portes al frau amb aquestes circumstàncies “.
- El CGPJ aprova l’informe sobre l’Avantprojecte de Llei de Secrets Empresarials. El Ple del Consell General del Poder Judicial ha aprovat avui l’informe sobre l’Avantprojecte de Llei de secrets Empresarials, amb la qual s’incorpora a l’ordenament jurídic espanyol la Directiva UE 2016/943 del Parlament Europeu i del Consell, de 8 de juny de 2016 , relativa a la protecció dels coneixements tècnics i la informació empresarial no divulgats (secrets comercials) contra la seva obtenció, utilització i revelació il·lícites. El text advoca per introduir, com a requisit per a considerar secret empresarial una informació, l’existència d’un interès legítim del seu titular per evitar la seva divulgació. El Consell adverteix que els pactes de confidencialitat no poden afectar l’experiència, capacitat i coneixements adquirits per un treballador durant la seva permanència a l’empresa, perquè afectaria al seu desenvolupament professional.
SECTORS BANCARI I BORSÀRIA
- Els jutjats especialitzats en matèria hipotecària, impulsats l’1 de juny de 2017 per absorbir l’onada de litigis contra la banca i evitar el col·lapse de la justícia espanyola, estan fallant a favor dels consumidors en el 98,3% de les 9.326 sentències dictades durant els seus primers sis mesos d’activitat. En 22 de les 50 províncies Amb tot, prenent la fotografia general dels jutjats espanyols, les fallades contra la banca també són majoritaris, concretament suposen un 80% en els casos de comercialització de productes complexos. El 100% de sentències són estimatòries a les pretensions de la clientela contra la banca.
- El Tribunal Suprem estableix que el pagament de l’impost per la constitució de les hipoteques incumbeix al prestatari. El Ple de la Sala Primera, del Civil, del Tribunal Suprem, ha estudiat aquest dimecres dos recursos relatius a reclamacions de consumidors contra clàusules d’escriptures de préstec amb garantia hipotecària que els atribuïen totes les despeses i impostos generats per l’operació. El Ple de la Sala Primera notifica la sentència la decisió va avançar el passat 28 de febrer en què resol dos recursos sobre el pagament de l’Impost de Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.
EMPRESA
- Centenars d’investigadors i personal tècnic exigeixen al Govern i les forces polítiques de l’oposició que solucionin els problemes administratius i burocràtics que estan frenant l’activitat en importants centres d’investigació del país. En una carta oberta publicada avui, més de 260 investigadors i tècnics del Centre d’Investigacions Energètiques, Mediambientals i Tecnològiques (Ciemat), així com d’altres organismes públics d’investigació (OPI), denuncien que les limitacions a la despesa imposades pel Govern i el nou règim d’inspecció fiscal prèvia que es va instaurar el 2014 estan posant a aquests organismes “a la vora del col·lapse”.
- Els automòbils elèctrics podrien ser més barats que els cotxes de gasolina per a l’any 2025 si el cost de les bateries de liti segueixen disminuint al ritme actual. Això al costat de les ajudes públiques i les restriccions als cotxes de combustió, s’aniran desplaçant el parc automobilístic cap als vehicles elèctrics. Alguns models costaran el mateix que els motors de combustió per 2024 i seran més barats a l’any següent, segons un informe de Bloomberg New Energy Finance. Perquè això passi, els preus dels paquets de bateries han de caure malgrat que la demanda dels metalls que integren les unitats continua pujant, segons ha explicat el dijous la investigadora amb seu a Londres.
RAMON CALLARIA SERVEIS I ASSESSORAMENTS,S.L.