- La presentació de la demanda fora de termini va acabar amb la simple oportunitat d’obtenir la indemnització. L’Audiència Provincial de Madrid ha assenyalat en una recent sentència, la responsabilitat d’un lletrat i la seva asseguradora, per una negligència professional. En el cas concret, l’actuació del lletrat va ser contra les regles pròpies del seu ofici, segons ha assenyalat el tribunal, provocant que els seus clients perdessin la possibilitat d’obtenir una indemnització per la mort de la seva mare. Tot i que l’obligació que assumeix l’advocat és de mitjans i no de resultat, en aquest cas resultava evident que la simple oportunitat d’obtenir les indemnitzacions s’hauria frustrat, perquè la demanda no es va presentar a temps.
- Modificació d’alguns aspectes de la normativa per a l’aplicació a Espanya de la Política Agrícola Comuna, incorporant a l’ordenament jurídic la nova Reglamentació de la Unió Europea. El Consell de Ministres ha aprovat l’actualització de quatre reials decrets sobre l’aplicació dels pagaments directes a l’agricultura i la ramaderia, i altres règims d’ajuda, de la mateixa manera que sobre la gestió i control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural; l’assignació de drets de règim de pagament bàsic de la Política Agrícola Comuna; el sistema d’informació geogràfica de parcel·les agrícoles i les normes de la condicionalitat de la Política Agrícola Comuna, per a la campanya 2018. Canvis relatius al pagament per a les pràctiques agrícoles beneficioses per al clima i el medi ambient, al cultiu de cànem i a la informació transmesa pels Estats membres a la Comissió Europea. Igualment, es clarifiquen les condicions de l’exercici de l’activitat agrària i el règim simplificat d’ajudes per a petits agricultors, i es realitza una adaptació dels tràmits administratius en el que té a veure amb l’admissibilitat de parcel·les i l’elecció de drets de pagament a activar en el règim de pagament bàsic. S’introdueixen, a més, disposicions que faciliten la incorporació de joves agricultors a l’activitat agrària i se simplifiquen les transferències de drets de pagament bàsic per a casos d’expropiació forçosa o concentració parcel·lària, alhora que dóna respostes a situacions específiques relacionades amb la gestió de la reserva nacional de drets de pagament.
- Si s’adequa la cotització dels treballadors autònoms als seus ingressos, “el 75% hauria de cotitzar més”, ha assegurat el president de Federació Nacional d’Associacions de Treballadors Autònoms (ATA). Ha recordat que hi ha un 75% que pot adequar voluntàriament les seves cotitzacions als seus ingressos -aquells que ingressin entre 900 i 3.700 euros poden triar les seves bases- però “un dels grans problemes que tenim” és que hi ha un 25%, és a dir, uns 650.000 autònoms els ingressos estan per sota de les bases mínimes.
- El reglament sobre plans de pensions donarà la possibilitat d’embargar les quantitats dipositades en un d’ells transcorreguts 10 anys, sense necessitat que el titular procedeixi a rescatar-lo. D’una banda aquesta finestra de liquiditat que permet al titular del pla rescatar als deu anys, té l’inconvenient que, també passat aquest termini, una autoritat administrativa o judicial podria disposar de les quantitats. Cal tenir en compte que l’embargament de béns ha de decretar-se sempre per l’autoritat administrativa o judicial. L’embargament s’estableix per mandat judicial per garantir el cobrament d’una quantitat econòmica. Produïdes aquestes circumstàncies, l’entitat gestora ha d’ordenar el traspàs dels fons corresponents a les prestacions o drets consolidats a qui procedeixi, en compliment de l’ordre d’embargament. En cas que el partícip o beneficiari sigui titular de diversos plans de pensions seran embargables en primer lloc els del sistema individual i associat, i en darrer terme els plans del sistema d’ocupació.
- La Inspecció d’Hisenda farà servir els anuncis publicats per particulars en les plataformes de venda digitals per cobrar l’ITP als usuaris que facin servir aquestes aplicacions per vendre els seus productes. El ministre d’Hisenda ha assegurat que el comerç en línia ha de complir les mateixes regles que la resta i que els particulars que utilitzin plataformes digitals com eBay o Wallapop per vendre articles de segona mà han de declarar els ingressos a través de l’Impost sobre Transmissions Patrimonials (ITP) el ministre ha subratllat que “no hi ha novetats en aquest sentit” sobre la venda de segona mà a Internet, “en tot cas el que estem fent és interpretar la legislació vigent que ja preveu aquestes situacions”.
- Els inspectors de Treball es bolcaran el proper any a la vigilància de les condicions en què treballen les embarassades i les lactants a la CA de Múrcia. La campanya de prevenció de 2018, que ha estat acordada entre la Comunitat i la Inspecció, està orientada a la prevenció de riscos a què estan exposades les dones. Les actuacions programades per al proper any també contemplaran «l’eradicació de la discriminació laboral» i el compliment de «els salaris pactats per endavant, les jornades laborals i els contractes de treball» per assegurar-se que «s’ajustin al que estrictament legal». En el que va d’any la Conselleria d’Ocupació ha detectat 863 infraccions i ha cursat gairebé 3.000 requeriments a companyies en què s’han produït incompliments en la prevenció de riscos, a més de paralitzar cinc empreses.
- Observatori permanent de la morositat i els pagaments en el sector del transport per carretera a Espanya corresponent al mes d’octubre de 2017. Els terminis de pagament se situen en 88 dies de mitjana, incomplint la Llei de morositat un 70% dels clients transportistes . El mitjà de pagament preferit pels clients dels transportistes és en primer lloc el confirming (35%), seguit de la transferència (34%), del pagaré (29%) i el xec (2%). El 70% dels pagaments que es realitzen a les empreses transportistes per part dels seus clients incompleixen la legislació vigent en matèria de morositat en superar el termini màxim de 60 dies a comptar de la realització del servei, havent-se produït una lleu disminució respecte al mes anterior en el grau d’incompliment dels terminis de pagament, ja que s’ha situat en 88 dies de mitjana a l’octubre, davant els 92 dies de mitjana al setembre.
SECTORA BANCARI I BORSÀRIA
- La segona edició de la directiva sobre mitjans de pagament està damunt de la taula del Ministeri d’Economia, que ha de transposar-la en breu. La data teòrica d’entrada en vigor és el 13 de gener de 2018, si bé encara falten per desenvolupar estàndards tècnics a nivell europeu que previsiblement endarreriran la seva posada en marxa. Des PwC destaquen que “obligarà les entitats europees a obrir les seves infraestructures de pagament i a compartir les dades dels seus clients amb altres proveïdors de serveis financers”. L’actual Llei de Serveis de Pagament especifica que el client suportarà, fins a un màxim de 150 euros, les pèrdues derivades d’operacions de pagament no autoritzades resultants de la utilització d’un instrument de pagament extraviat o sostret. Doncs bé, aquest llindar es redueix a 50 euros amb la legislació que entrarà en vigor a partir del gener.
- La modificació del Reglament sobre Fons i plans de pensions inclourà una de les grans recomanacions del sector: la de determinar la comissió màxima que pot tenir un pla de pensions en funció de l’actiu on inverteix ja que, segons expliquen fonts del Ministeri, s’ha optat per una escala atenent a la lògica financera d’aquests productes i al cicle vital dels estalviadors, que tendeixen a assumir més risc quan són més joves. Està previst que entri en vigor en un termini de sis mesos. Una mesura que, segons les dades de Morningstar, afectarà al 21% de tots els plans de pensions individuals que es venen a Espanya, amb especial rellevància amb els productes conservadors, ja que implica una retallada per al 50% dels productes de renda fixa i per al 60 dels fons mixtos de renda fixa. Una altra mesura és la liquiditat que es dóna a un producte com el pla de pensions, que fins ara només es podia rescatar per jubilació, atur de llarga durada o incapacitat. Ja en 2015 es va anunciar que les participacions en plans de pensions que tinguessin almenys 10 anys d’antiguitat es podrien rescatar a partir de l’any 2025 pel que s’ha aprofitat el nou reglament per a desenvolupar aquesta modificació.
- Inverco i Unespa estan en contra del rescat de tot l’estalvi d’un pla amb 10 anys de vida perquè va contra l’essència de producte. El sector de plans de pensions no vol que aquests productes puguin rescatar-se quan arribin els deu anys de vida i menys encara que es pugui fer sense aplicar un import màxim a aquest rescat. Aquest és el sentiment unànime de gestores, asseguradores, sindicats i consultors de pensions després que aquest dilluns es donés a conèixer el contingut del futur Reglament de Plans de Pensions que podria entrar en vigor a mitjans de 2018 després de complir amb els tràmits necessaris.
EMPRESA
- Preacord per a la signatura del conveni d’empreses dedicades als serveis de camp per a les activitats de reposició. El nou conveni tindrà una vigència de tres anys (2017-2019), 7 dies de preavís en els canvis de centre de treball, complement funcional per al Responsable de grup o Cap d’Equip integrat per menys de 6 treballadors es de 30 euros / mes per 12 mesos, consolidació 30% de les hores complementàries realitzades els dotze mesos anteriors sempre que aquestes superin el 10% de la jornada ordinària, caps de setmana de descans (dissabte-diumenge) com a mínim a l’any i 55% obligatorietat treball en diumenges i / o festius, subrogació: l’empresa entrant respectarà les condicions salarials extra conveni, vacances: dos períodes de 10 i 21 dies, sent aquestes últimes entre els mesos de juny a setembre.
RAMON CALLARISA SEVEIS I ASSESSORAMENTS,S. L.