- Aprovada la convocatòria de subvencions per al finançament de programes de formació d’àmbit estatal dirigits, prioritàriament, a persones ocupades. Podran sol·licitar aquestes subvencions les entitats de formació, públiques o privades, amb presència en més d’una comunitat autònoma o ciutat amb estatut d’autonomia. L’oferta inclou programes de formació transversals generals, programes de formació sectorials estatals i programes de formació transversals dirigits a persones treballadores autònomes i persones sòcies de l’economia social. L’import d’aquesta convocatòria s’executarà en tres anys.
- La Comissió Europea actualitza els estudis sobre l’escalfament global i al sector agropecuari; i el pitjor auguri és per a la zona mediterrània. “A l’estiu del 2018, Europa es va enfrontar a condicions climàtiques extremes amb greus impactes per als productors agrícoles. Per exemple, la sequera que va afectar el centre del continent va provocar una caiguda de la producció total de cereals a la UE, estimada en un 8% per sota de la mitjana dels últims cinc anys “, detalla aquest informe.
- El Consell de Ministres té previst aprovar aquest divendres baixar a 90 quilòmetres per hora la velocitat màxima permesa en totes les carreteres convencionals, en què es produeixen la majoria dels accidents mortals. La mesura afecta uns 7.000 quilòmetres de vies en què fins ara es permetia circular a 100 per tenir un voral de 1,5 metres. Aquesta és la primera de les reformes previstes per 2019 amb l’objectiu de reduir la sinistralitat a la carretera. La mesura suposarà reduir la velocitat en totes les carreteres secundàries, aquelles d’un únic carril per sentit i sense desdoblar. A més de reduir la velocitat dels turismes, la mesura afecta també a autobusos, furgonetes i camions, que hauran de circular a 80 quilòmetres per hora, en comptes dels 90 actuals.
- El Govern ultima els preparatius davant un potencial Brexit caòtic, després que la Comissió Europea encarregués com a deures nadalencs als Estats membre l’acceleració dels plans de contingència. L’Executiu s’ha marcat un calendari previ a l’oficial sortida del 30 de març, amb un pla de contingència a tres nivells (governamental, empresarial i ciutadà), i una web informativa que estarà operativa a mitjans del mes de març. Aspectes relacionats amb l’intercanvi comercial seran, per tant, crucials, ja que una sortida sense acord obligaria a implementar un sistema duaner que asseguri que s’abonen les tarifes necessàries i que s’aborden les inspeccions obligatòries, ja que els productes deixaran de procedir del mercat intern.
- Preocupació per les conseqüències per al transport per carretera d’un Brexit dur. En el cas que no s’arribés a un acord, a partir de la data de retirada ja no seria vàlida l’actual autorització de transport d’àmbit comunitari (llicència comunitària), sinó que els drets d’accés al mercat entre la Unió Europea i el Regne Unit per part de les empreses transportistes es limitarien als permisos oferts en el marc de la Conferència Europea de Ministres de Transports – CEMT (organisme que agrupa 44 països europeus), “que permetria molt menys trànsit que el que actualment té lloc entre la Unió Europea i el Regne Unit “. Un important nombre d’empreses transportistes espanyoles que realitzen transport internacional estan sol·licitant aquests dies al Ministeri de Foment autoritzacions del contingent CEMT, que encara que no estan previstes per a aquest trànsit bilateral és a dia d’avui l’única autorització vàlida per accedir al Regne Unit a partir de la seva sortida de la UE sense acord.
SECTORS BANCARI I BORSÀRIA
- Sabadell s’acosta al final d’any com el pitjor banc de l’IBEX i com un dels valors del selectiu de major caiguda; del 39,7% al tancament de divendres 21 de desembre. El balanç borsari de 2018 no dista molt del que presenta BBVA o Bankia, les pèrdues sobrepassen el 35%, o el Santander, que baixa més d’un 28%. La baixada del sector europeu arriba igualment prop del 30%. En línies generals, els bancs espanyols han patit per factors interns (inestabilitat política, amenaça d’un impost al sector i assumpció del pagament dels costos per hipoteca) i externs (manteniment d’una política d’interès al zero, problemes en els països emergents, desafiament pressupostari d’Itàlia). A més, Sabadell ha hagut de lidiar amb els seus propis problemes, en un any d’intensa neteja de balanç
EMPRESA
- El rebut de l’electricitat d’un consumidor mitjà arriba en el que va de desembre els 49,91 euros, fet que suposa un descens del 3,2% respecte al mateix període de l’any anterior. Segons el simulador de la factura de l’electricitat de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), respecte a novembre el rebut puja un 0,4%. D’aquesta manera, en termes mensuals al desembre es trenca la tendència a la baixa iniciada a l’octubre.
- Correus va aconseguir la setmana passada evitar la vaga gràcies a un pacte amb els sindicats que incloïa la creació fins a 2020 de 11.200 places de treball fixes. En aquesta xifra s’incloïen els nous llocs i la conversió d’ocupacions temporals en indefinits. Després d’aquest acord, l’empresa pública postal va publicar el dimecres les bases generals per a l’ingrés de 4.055 treballadors de personal operatiu.
- Les 252 empreses incloses en el sector ‘Fabricació d’articles de joieria i articles similars’ varen registrar una facturació de 414 milions d’euros el 2017, segons el Rànquing d’Empreses. Les deu primeres concentren gairebé el 70% de les vendes, amb prop de 290 milions d’euros. Les quatre que se situen al capdavant són les mateixes que l’any anterior.
- Les cabines telefòniques no començaran a desaparèixer dels carrers amb l’arribada de 2019. El Govern, contra tot pronòstic, decideix que continuen formant part de les prestacions incloses dins el servei universal de telecomunicacions. El reial decret que s’aprovarà aquest divendres elimina l’obligatorietat de dues de les prestacions incloses dins el servei universal -les guies telefòniques i el servei de consulta sobre números d’abonado-, però, per ara, es mantenen les altres, han indicat fonts del sector.
RAMON CALLARISA SERVEIS I ASSESSORAMENTS,S.L.