- L’economia circular es perfila com una alternativa atractiva per generar valor a les empreses i millorar la competitivitat empresarial en aconseguir una millor relació entre productivitat i utilització de recursos, el qual redunda en una major eficiència. A més, obre les portes a noves línies de negoci i la generació d’ocupació. A Espanya, les empreses comencen a apostar per la seva implantació, trobant-se ja experiències en companyies distribuïdores i d’electrodomèstics, entre d’altres, a part d’obrir-se noves vies d’investigació en centres tecnològics per impulsar el pas cap a aquesta economia circular. Tot i que ja hi ha algunes d’aquestes experiències en vigor, l’economia circular encara no té un alt grau d’implantació a Espanya.
- El Consell de Ministres ajorna (en principi una setmana) la pròrroga del Pla Prepara perquè formi part d’un decret més ampli de mesures contra la desocupació, després de diversos contactes al mes de setembre entre representants del Ministeri d’Ocupació, dels sindicats CCOO i UGT i de les patronals CEOE. La implantació d’un complement salarial de 430 euros per als joves amb contractes precaris de gran rotació i temporalitat, i l’impuls del contracte de relleu que canvia alguns aspectes de la jubilació parcial, en serien uns exemples de la mateixa.
- Cooperatives per facturar en línia. El ministeri d’Ocupació investiga la legalitat de les cooperatives que ofereixen serveis per a que un ‘freelance’ pugui facturar a una empresa sense donar-se d’alta en el règim d’autònoms. Aquestes entitats estan constituïdes com a cooperatives, de les quals el freelance ha de fer-se soci, generalment, a canvi d’una quota d’entrada. A partir d’aquí, la cooperativa li dóna d’alta a la Seguretat Social com si fos un treballador durant uns dies, el temps que duri el projecte que necessiti facturar. Hi ha diverses actuacions per part d’Inspecció de Treball en relació amb diverses cooperatives constituïdes com a centres de facturació d’autònoms. La postura està sent la regularització de tots els cooperativistes amb l’alta i baixa d’ofici en el RETA, amb les consegüents conseqüències de pagar els recàrrecs i interessos per la falta de cotització, la responsabilitat recauria sobre el propi autònom “. Hisenda podria ser un camí similar, “podent iniciar actuacions encaminades a reclamar les quotes d’impostos deixades de pagar per part dels autònoms, així com de les liquidacions fiscals no presentades”.Pel que fa a les plataformes, “la posició de l’Administració, en cas de detectar aquesta situació, està sent la de desqualificar la cooperativa “.
- La manca de personal qualificat és una de les principals preocupacions de les empreses per poder contractar treballadors. El problema és cada vegada més greu. El 2011, era una qüestió que inquietava al 3,2% dels empresaris. En 2016, ja preocupava a l’11%. És més, la manca de treballadors qualificats és ja el quart problema que tenen les empreses espanyoles per créixer. Els tres primers són: trobar clients, la competència i els costos laborals de producció. Segons l’informe, les principals dificultats per trobar personal qualificat són a la manca d’experiència laboral: “A l’hora de contractar, els empresaris busquen gent que li resolgui els problemes”. Aquesta és la qualitat principal que el 69% dels empresaris requereix del nou empleat. Per sota d’aquest percentatge, el 58% de les companyies exigeix personal que tingui clar els objectius que cal aconseguir, i el 57% demanda empleats que sàpiguen treballar en equip.
- El ministre d’Economia ha assegurat aquest dimecres que està “tot preparat” respecte a la reforma de la llei hipotecària, però “cal triar el moment adequat” per la seva aprovació, que espera que sigui “en les pròximes setmanes”. La futura llei de crèdit immobiliari preveu, entre altres qüestions, que si el consumidor ho decideix, d’acord amb el seu banc, pugui passar la seva hipoteca de tipus variable a fix pràcticament sense despeses. Mentrestant, per a les hipoteques de tipus fix, haurà de ser una negociació entre les parts. Així, la norma incidirà en reduir els costos que es produeixin quan el canvi d’una hipoteca de tipus variable a una altra de tipus fix es faci amb una altra entitat financera.
- L’advocat general de l’Estat ha xifrat per primera vegada el risc de l’administració espanyola pels 38 arbitratges internacionals que existeixen a hores d’ara per la reforma energètica espanyola. “Els procediments arbitrals pendents contra Espanya derivats de les reformes produïdes en el sector energètic i altres fonts d’energia s’han incrementat exponencialment i superen els 38 arbitratges internacionals interposats per inversors estrangers contra Espanya i en el seu conjunt, la quantia reclamada supera els 7.000 milions d’euros i la seva gestió ens correspon exclusivament “. El cost per a l’administració de tots aquests processos ja puja a més de 17 milions d’euros en contractes amb assessors perquè realitzin els peritatges necessaris per a la defensa del Govern.
- Fenadismer exigeix aplicar el marge d’error en les sancions de velocitat. A diferència d’altres administracions locals i autonòmiques competents en matèria de trànsit, les Direccions Provincials de Trànsit dependents de la DGT imposen sancions per excés de velocitat consignant en la proposta sancionadora exactament la velocitat recollida en el cinemòmetre i que apareix en la imatge que es remet com a prova, sense descomptar els quilòmetres de marge d’error establerts legalment. En suport d’aquesta reivindicació, diferents sentències judicials han condemnat a la DGT per la no aplicació de l’esmentat marge d’error en els excessos de velocitat. De la mateixa manera, el Defensor del Poble va dictar el passat mes de gener una recomanació adreçada al director general de Trànsit instant-lo a que revisés d’ofici determinats expedients sancionadors per excés de velocitat en no quedar acreditat que a la que figurava en el cinemòmetre s’hagués descomptat el marge d’error que preveu la regulació vigent.
- La reforma de la plusvàlua afectarà constructores que en plena bombolla immobiliària van pagar elevats costos pels materials. El projecte no estableix una solució per a les liquidacions pendents de resoldre. La consultora Ayming ha dut a terme un estudi que analitza el projecte de llei per a la reforma de l’impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana (IIVTNU). Perjudica principalment a aquelles empreses constructores que en els anys de plena bombolla immobiliària van pagar elevats costos pels materials emprats en la construcció de les seves promocions immobiliàries (personal tècnic, mà d’obra, materials, llicències, etc.), i que al vendre’ls a la actualitat, van reflectir pèrdues patrimonials.
- Preacord al sector d’escorxadors d’aus i conills. CCOO d’Indústria i UGT FICA van arribar ahir a un preacord amb la patronal del sector sobre el conveni col·lectiu que regularà les seves condicions laborals fins al 31 de desembre de 2018. El futur conveni, que s’enviarà a la Direcció General d’Ocupació quan sigui ratificat per les seccions sindicals de CCOO en els escorxadors del sector, tindrà una vigència de tres anys. Recull un increment salarial del 1,6% per al 2016, de l’1,7% per 2017 i del 1,8% per a 2018. Les empreses han d’abonar els endarreriments corresponents des de gener de 2016. A més, inclou en el seu articulat una clàusula de garantia salarial que s’activarà quan la suma de la inflació dels tres anys sigui superior als increments salarials. Es revisarà l’excés, s’aplicarà amb caràcter retroactiu a les taules salarials de 2018 i s’abonaran els corresponents endarreriments als treballadors i treballadores.
SECTORS BANCARI BORSÀRIA
- Les societats de garantia llancen el canal web “Amb Aval Sí” per acostar el crèdit a les pymes. Es tracta d’una eina que posen en marxa les 19 societats de garantia (SGR) espanyoles. La nova plataforma ha estat llançada amb l’objectiu de posicionar a les societats de garantia com “una alternativa real al finançament tradicional, que a Espanya segueix tenint un pes superior al 80 per cent”.
EMPRESA
- La retallada salarial mitja a les nòmines ha estat del 7,6% entre 2008 i 2015, segons l’informe sobre devaluació salarial del Gabinet Econòmic de CCOO. Les rebaixes salarials han estat superiors a la mitjana entre els treballadors que conserven la seva ocupació de més antiguitat (-8% de 4 a 10 anys, i -9,5% de 11 a 20 anys). La caiguda dels ingressos salarials es concentra en els treballadors amb salaris més baixos, i supera amb escreix la mitjana del -7,6%.
- Les empreses busquen nous perfils per a connectar millor amb els consumidors. Les habilitats socials haurien de ser les característiques més valorades per les empreses. Aquestes no tenen tan en compte en el moment de contractació, però acaben sent un factor definitiu. Les conegudes com soft skills són un valor en auge, i cada vegada amb més freqüència, es tenen més en compte que la universitat on s’hagi estudiat. “El 52% dels llocs de treball actuals requereixen de certes destreses i habilitats socials”. Una tendència en auge, ja que com també va exposar el directiu, “està previst que al 2020, aquestes competències siguin les més buscades per les empreses”.
- La intel·ligència artificial suposarà una transformació important dels serveis legals i paralegals, i el seu principal efecte serà un servei de major qualitat. “La principal revolució no serà només l’automatització, sinó també la prescripció, en la mesura que els sistemes d’intel·ligència artificial generaran recomanacions valuoses que milloraran la presa de decisions dels advocats”. Segons la seva opinió, les solucions d’IA (capaç d’aprendre referents, com per exemple, a reduir la durada dels litigis), “ajudaran els clients en la presa de decisions”.
- Consum implanta una xarxa wifi d’accés i ús gratuït per als clients dels seus supermercats. El nou servei està ja disponible a 248 de les més de 680 botigues de la cooperativa -entre pròpies i franquiciades, amb marxa Charter- i l’objectiu és anar estenent a la resta. Consum va iniciar, el 2016, un procés de transformació digital orientat a les persones, amb la creació de l’Oficina de Transformació Digital. En aquesta línia, ja s’han iniciat els processos de disseny del nou model de relació amb el client, el portal dels treballadors i el sistema de cues remot en els supermercats i, a poc a poc, es van sumant nous serveis, com el sistema wifi gratuït a botiga.
- En els darrers quatre anys han tancat el 15% dels llocs de venda de premsa i revistes. Les associacions reclamen que els permetin diversificar-se, flexibilitat de les normatives i una revisió dels seus impostos. Entre les mesures que posen sobre la taula hi ha la d’ampliar els punts que venen loteria, una major flexibilitat en les ordenances que els permeti adaptar-se amb més rapidesa a la demanda, que els impostos que paguen s’adaptin al seu volum de venda, la possibilitat d’actuar com a punt d’informació turística i ajudes per modernitzar les seves instal·lacions (xarxa wifi, renovació del programari especialitzat …).
RAMON CALLARISA SERVEIS I ASSESSORAMENTS S.L